๐‘๐ž๐ฌ๐ญ๐š๐ง๐ญ๐ž๐ง ๐ฏ๐š๐ง ๐๐ž – ๐ฏ๐ž๐ซ๐ ๐ž๐ญ๐ž๐ง – ๐Ÿ๐ž ๐ก๐จ๐ฎ๐ญ๐ž๐ง ๐›๐ซ๐ฎ๐  ๐จ๐ฏ๐ž๐ซ ๐๐ž ‘๐‘๐ข๐ฏ๐ž๐ซ ๐Š๐ฐ๐š๐ข’ ๐ ๐ž๐ฏ๐จ๐ง๐๐ž๐ง!

Restanten van de – vergeten – 2e houten brug over de ‘River Kwai’ gevonden!

Vorige week berichtte we op onze facebookpagina al over een zoektocht naar mogelijke restanten van de tweede houten brug – die, tijdens de tweede wereldoorlog, naast de huidige (en beroemde) stalen brug in Kanchanaburi heeft gelezen. Het duikteam van de Thaise ‘Water Rescue Club Regio 7’ is inmiddels het water in geweest. En het lijkt erop dat ze inderdaad wat gevonden hebben. Aan de oevers hebben ze in eerste instantie weinig kunnen vinden. Maar in het midden van de rivier, op 4 meter diepte was het dan toch raak!

Op de fotoโ€™s en in de filmpjes kunt u zelf een indruk krijgen van de duik en de vondsten. Waarschijnlijk zal er nog meer onderzoek nodig zijn voor definitieve identificatie van de brug en de restanten. Maar de beelden lijken duidelijk een stuk spoorrails en een aantal โ€“ op een rij staande (brug)staanders te zien. Ook is de duik uitgevoerd op een locatie die op basis van historische bronnen het meest waarschijnlijk zou zijn. Als deze vondsten โ€“ zoals het er nu uitziet โ€“ inderdaad de restanten zijn van de tweede houten brug (brug Q654a), dan is dit misschien wel de belangrijkste ontdekking over Dร‰ brug(gen) over โ€˜the River Kwaiโ€™ in bijna 80 jaar.

Over de duik:

Afgelopen voorjaar ontstond er discussie onder lokale Thaise senioren over het bestaan van restanten van deze houten brug. Om aan te tonen dat er restanten, van deze brug, nog steeds onder water lagen zou er gedoken moeten worden. Hier is de Thaise ‘Water Rescue Club Regio 7’ bereid toe gevonden (mede op verzoek van de lokale Thaise Facebookgroep: Thai Burma railway เธ—เธฒเธ‡เธฃเธ–เน„เธŸเธชเธฒเธขเธกเธฃเธ“เธฐ). Een ander issue was de exacte locatie. Deze tweede houten brug wordt ook wel โ€˜de vergetenโ€™ brug over de River Kwai genoemd. Mede omdat er maar weinig fotoโ€™s en historische bewijsstukken van zijn. Met hulp van Kevin Robert en Stephan Zingg (o.a. beheerder van de Facebookgroep: The Thailand-Burma Railway 1942 – 1945) kon voldoende historische informatie verzameld worden voor het maken van een duikplan.

Toen de dag van de duik aanbrak regende het in Kanchanaburi al dagen. Men was bang dat de rivier veel te troebel zou zijn door de hevige regenval dit regenseizoen. Hierdoor zou het zicht mogelijk te slecht zijn om iets te vinden en al helemaal om fotoโ€™s te maken onderwater. Deze vrees werd nog erger toen er iets verderop op de Khwae Noi overstroomde met vies, rood, modderwater. Gelukkig was het water in dit stuk van de Khwae Yai helder genoeg. En na enige voorbereiding kon het duikteam het water in. In eerste instantie zoeken ze langs de oever, in de hoop dat hier in het lage water snel een begin van de spoorbrug te vinden is. Helaas โ€“ geen geluk. Na een half uur duiken is er nog steeds geen spoor gevonden van de houten brug en de spanning bij alle betrokkenen stijgt. Ze hopen heel erg dat ze toch nog ergens houten pijlers vinden die uit de grond omhoog steken. Uiteindelijk was het dan zover: een van de duikers komt omhoog en geeft vanuit het midden van de rivier het handsignaal โ€˜OKโ€™ โ€“ ze hebben de restanten van de spoorlijn gevonden!

Na de duik geven ze aan dat er aan de oever weinig te vinden is. Er is vooral veel zand opgehoopt. In het midden van de rivier is de stroming sterker en is er weinig zand. Hier steken de brugpijlers โ€“ gerangschikt in een lange rij – duidelijk uit de grond. De restanten van de pijlers zijn maximaal 70 cm hoog en zijn in slechte staat (verrot). Het lijktย erop dat de meeste staanders op een afstand van ongeveer 1 meter naast elkaar staan en 1-2 meter uit elkaar staan. Op het breedste punt staan de pijlers maar liefst 4 meter uit elkaar.

 

N.B.: De video van de duik is hier te zien op ons YouTube kanaal:

Over de houten brug:

De stalen brug staat er vandaag de dag nog steeds. Het is een bekende toeristische trekpleister in het huidige Kanchanaburi – bekend geworden door de film “Bridge on the river Kwai”. Maar in werkelijkheid hebben hier twee bruggen gelegen. Naast de stalen brug lag nog tweede houten brug. Deze houten brug wordt ook wel aangeduid als brug Q654a. Zijn grote broertje, brug Q654, is de stalen (huidige) brug. Van de houten brug is momenteel niets meer te zien. De meeste mensen weten niet eens van het bestaan van een tweede houten brug. Vandaar dat deze brug ook wel de โ€˜vergetenโ€™ brug over de River Kwai wordt genoemd.

Locatie: De duik heeft plaatsgevonden op 26 juli 2024 in de Khwae Yai rivier (Kwai) – enkele meters ten oosten van de huidige stalen brug โ€“ ter hoogte van het JEATH War museum (https://maps.app.goo.gl/C5pmEASMgzx3fLWs5)

Bronnen:

Onderstaande bronnen zijn in het Thais, maar met geautomatiseerde vertalingen zijn deze redelijk te volgen. Ook als u geen Thais spreekt/leest.

Oorspronkelijke postย door de Facebookgroep: Thai Burma railway เธ—เธฒเธ‡เธฃเธ–เน„เธŸเธชเธฒเธขเธกเธฃเธ“เธฐ

Met dank aan:

Onze vorige post op Facebook:

 

 

Voeg een reactie toe

Your email address will not be published.

Recent:

In memoriam Hendrik Hansen

Aandacht voor Dodenspoorwegen in de Defensiekrant

We gaan weer op Pelgrimsreis!

Blijf op de hoogte

Vul onderstaand veld in en ontvang onze nieuwsbrief!


Facebook berichten